mandag den 10. februar 2014

Mønstre, kunst og inspiration

Jeg faldt pladask for AnnAKa's mønster "Puslespill", da jeg så et tæppe hos Butik Himmelblå i Viby for noget tid siden. Desværre havde hun ikke mønstret, men jeg fandt det hos Stof&Sy i Skanderborg.

Vil forsøge at bruge brikkerne på en lille toilet-pung og andre sjove ting, så det er ikke sikkert det bliver tæpper, løber og grydelapper ud af det.

I lørdags kørte Søren og jeg til Midtjyllands Kunst Center, fordi jeg havde set et fantastik billede i avisen malet af Lena Mandal. Selvom det ikke økonomisk kunne lade sig gøre for os at købe det, ville jeg bare rigtig gerne SE det. Jeg har aldrig været på galleri før, så for mig var det en kæmpe øjenåbner og der var SÅ mange flotte malerier og skulpturer.

Billede lånt på Midjyllands Kunst Centers hjemmeside: www.habsoe.dk
Der var også en anden dansk kunstner Christina Kjelsmark, som havde flere store billeder med motiver fra Færøerne til salg. Priserne var desværre langt over vores budget, men det var så spændende at se!

En tredje dansk kunstner, jeg blev inspireret af var Conni Østergaard, som maler mange forskellige motiver, men hendes klovne i flydende farver var jeg ret vild med.

Desuden var en polsk keramiker blandt favoritterne, hans menneskelige skulpturer var helt betagende, og er værd at køre ud at se. Han hedder Marek Zyga og udstiller også rundt omkring i verden.

Det var virkelig en interessant ny verden der åbnede sig for mig, og det er absolut ikke sidste gang jeg skal på galleri, heller ikke selvom jeg ikke har økonomi til at KØBE et kunstværk.

Nu har jeg meldt mig på billedsyning kursus lørdag den 10. maj hos Ragnhild i Den Lille Lade og jeg har købt bogen "Lag på lag" af Solvejg Refslund i håb om, at jeg kan lære noget om tekstile billeder. Jeg er klar over jeg ikke kan lave kunstværker med pensel, men måske kan jeg gøre det med stof og tråd? Det skal i hvert fald afprøves! Og det første billede jeg skal sy, må blive med motiver af Lena Mandals fugle i træerne.

Håber andre læsere får lyst til at kigge forbi galleriet og få en oplevelse. Et anbefalet spisested i nærheden er Det lille røgeri, hvor de laver dejlige fiskeretter og andet guf til ganen.

GOD TUR!


1 kommentar:

  1. Jeg følger din begejstring for puslespils-mønstret. Det har jeg også altid haft et godt øje til.

    SvarSlet

Det vil glæde mig hvis du skriver en kommentar til mit indlæg, det er så skønt at få tanker og idéer fra andre. Så skriv du bare løs.