onsdag den 23. juli 2014

Australske stoffer

I lang tid har jeg samlet australske stoffer, fordi jeg er meget begejstret for både farverne og mønstrene. Stofferne er indkøbt lidt rundt omkring, i patchwork butikker og på messer.

Det har voldt mig noget besvær at finde et egnet mønster til stofferne og jeg havde planlagt og påbegyndt selv at designe et mønster - men så faldt jeg over et australsk patchwork magasin. I det fandt jeg et mønster som så nemt og flot ud. Jeg har dog tilføjet mit eget "twist".


Starter med at skære en hel masse rektangler af 18 forskellige stoffer. Parrer dem seks af gangen og lægger strømpepinde på i forskellige vinkler.

Så skærer jeg alle lagene på én gang og har nu seks bunker med seks forskellige stoffer. Dette gentager jeg med seks bunker rektangler. Man kan lave flere eller færre, alt efter hvor meget stof eller hvor stort et tæppe man ønsker.

Så lægger jeg i hver bunke hhv. 1, 2, 3, 4, 5 stykker stof fra toppen til bunden. Nu har jeg seks forskellige bunker.

Jeg syr hver "lag" af de seks forskellige stoffer sammen og får seks forskellige blokke ud af hver bunke rektangler.

Jeg skærer dem til så de har samme størrelse og syr dem sammen på "højkant" med nogle enkelte sorte stolper i mellem. De sorte felter er mit "twist" hvor jeg vil applikere forskellige figurer på.

Her er de fleste figurer sat på, men jeg skal brodere på det hele inden jeg syr tæppet sammen. Der skal også sys en smal kant på forneden og brede kanter i siden.

Jeg er i gang med broderierne, men det tager tid, så det færdige resultat må I vente lidt med.

Det har ikke været svært at sy tæppet, det der tog længst tid har været at skære stykkerne og nu lave broderierne.

2 kommentarer:

  1. Kære Tine. Hvor er det da længe siden, jeg har været inde på din blog. Nu da du har skrevet på min, måtte jeg ind at kikke hos dig. Hvor er det flot, alt det, du har syet. Jeg får lyst til så mange ting. Det lader til at have været en god motorcykeltur til Lemvig m.m. De engelske blade, du køber, hvor køber du dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld det sene svar tilbage - bladene køber jeg hos Creativequilting.co.uk en af de butikker jeg besøgte da vi var i London i marts i år. De er hurtige til at sende og du kan enten betale med Paypal eller de sender dig en mail med faktura, som du betaler (det tager lidt ekstra tid før pengene er registreret) De har mange flotte ting at vælge i mellem og hvis der er noget du ikke kan finde i webshoppen, skriver du bare til dem. Måske har de det alligevel. God fornøjelse!

      Slet

Det vil glæde mig hvis du skriver en kommentar til mit indlæg, det er så skønt at få tanker og idéer fra andre. Så skriv du bare løs.