søndag den 13. december 2015

Juletræstæppe og montering uden lukkekant

Sent i går aftes blev jeg færdig med juletræstæppet, så kan det alligevel være vi skal anskaffe os et juletræ i år, selvom jeg frygter hvad Mille kan finde på med et træ i stuen..

Juletræstæppe med applikerede snemænd

Der skal ikke lukkekant på dette tæppe, så det er syet med en åbning i bagsiden for at kunne vende det. Hvis du er i tvivl om hvordan du gør det, så følg denne fremgangsmåde:

  1. Dit bagsidestof stryges godt og deles i to, HUSK at det skal være større end din forside, da du skal bruge 2 x søm til hullet. Delene sys sammen igen med mindst 1 cm sømmerum, og med et passende stykke uden syning (hullet til at vende i). Husk at hæfte enderne når du stopper og når du starter efter hullet. Sømmen stryges fra hinanden, så du har en fin kant ved hullet.
  2. Læg nu bagsidestoffet med retten op, læg din forside ovenpå med retten ned og til sidst dit fyld ovenpå forsiden. Du må IKKE lime delene sammen.
  3. Klip/skær delene til, så de passer til din forside. Sæt nåle i hele vejen rundt.
  4. Sy med et passende sømmerum fra siden med fyldet.
  5. Nu kan du vende forsiden ud gennem hullet i bagside stoffet og sy hullet til med usynlige sting i hånden. Pres dit arbejde godt.
  6. Quilt derefter som du ønsker.
Jeg bruger denne metode, hvis jeg syr noget som er rundt, for det er svært at få sømmen pæn, hvis man vender arbejdet i kanten i stedet for i bagsiden.

Hvis du er i tvivl så skriv gerne til mig på tivogn @ gmail. dk (mellemrum fjernes), så skal jeg forsøge at hjælpe så godt jeg kan.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet fint, i må bestemt have træ i stuen nu. Mille kan vel lære at lade det stå, ligesåvel som vi skal have lært Kanto den regl i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være Kanto letter ben op af juletræet, Mille foretrækker nok at klatre op i toppen, ligesom hun gør ude i haven. Men forskellen er at vi kan nå hende i toppen af et juletræ og hjælpe hende ned, det kniber at gøre det i havens træer...

      Slet

Det vil glæde mig hvis du skriver en kommentar til mit indlæg, det er så skønt at få tanker og idéer fra andre. Så skriv du bare løs.